2011. november 9., szerda

Vajas hajtogatott pogácsa

... ez volt életem első pogácsája, és egyben az első igazi, saját kezdeményezésű és kivitelezésű konyhai "projektem". Huszonkét évesen, au-pairként Londonban, eldöntöttem, hogy meglepem a csajokat és a családot egy kis hazai ínyencséggel. Mit is készít ilyenkor az ember? Valamelyik nagy kedvencét amire már nagyon ki van éhezve. Előttem,akkor ennek a pogácsának az emléke lebegett amit annyira szerettem és amire anyukám, a sok macera miatt évente egyszer volt hajlandó beáldozni magát.
Természetesen a recept nem volt velem, az internetről pedig akkoriban még csak hírből lehetett hallani, úgyhogy maradt a telefonos segítség. Anyukám szegénykém, emlékszem teljesen le volt döbbenve, hogy én aki a konyhában csak mosogatni vagyok hajlandó most ilyen nagy fába vágom a fejszémet. Mikor látta, hogy nem tud eltéríteni a tervemtől, és megmenteni az esetleges kudarctól :)))) lediktálta a receptet és jópárszor elismételtete az egyes  munkafolyamatot. A kezdők szerencséje végül mellettem állt végig, és a pogácsáim olyanok lettek, ahogy az a nagy könyben meg van írva.
Azóta eltelt jópár év, és a nagy kedvenc titulusát időközben átvette a finom sajtos, de valahányszor nekifogok ennek a vajas pogácsának mindig felidéződik bennem az a melengető, büszke érzés amit akkor éreztem ott Angliában... az első konyhai sikeremnél  :)))   

Tészta:
  • 25 dkg liszt
  • 1 mokkáskanál só
  • 2,5 dl tejszín

Vajas lisztes keverék:
  • 25 dkg vaj (szobahőmérsékletű-kenhető)
  • 15 dkg liszt
     
    Elkészítés:
    A tészta hozzávalóit összegyúrjuk. Egy külön tálban összekeverjük a vajas lisztes "krémet". A tésztát kisodorjuk, rákenjük a krémet és hajtogatjuk (összesen 3x) - azaz fentről lefelé, lentről felfelé, balról jobbra, jobbról balra. Ha az időm engedi két hajtogatás között fél órát hagyom pihenni, de egyébként elég neki 15-20 perc is.Pihentetni a hűtőben szoktam, hogy ne legyen túl lágy a tészta a sodrásnál. Pihentetés után kisodorjuk a tésztát, hajtogatjuk és ismét betesszük a hűtőbe pihenni. Még 2x ismételjük meg a műveletet. Az utolsó pihenő után sodorjuk ki a tésztát kb. kisujjnyi vastagra. Késsel, apró rombusz alakúra szoktam vágni őket, így nincs veszteség és a formátlanabbjai megmaradnak a háziasszonynak :)))
    Végezetül lekenjük felvert tojással, megszórjuk mandulaforgáccsal és mehet az  előmelegített sütőbe, ahol először 250 fokon 10 percig sütjük (közben a sütőt nem szabad kinyitni!) majd 200 fokon tovább sütjük míg aranysárga színű nem lesz.

    Nincsenek megjegyzések:

    Megjegyzés küldése