2010. március 11., csütörtök

Briós marcipánnal töltve

... egy újabb, Limarától ellesett recept amit jó szokásomhoz híven kicsit módosítottam. Mert mi is volna ugye, ha egyszer megmaradnék az eredeti receptnél?! Csoda! :)) Pedig ha tudnátok, hogy hányszor a fejéhez vágtam és teszem a mai napig drága jó anyámnak, ha valamit nem úgy csinál mint ahogy azt a recept írja. Itt elsősorban a sütikre és kelt tésztákra gondolok, ahol szinte mindig elkövet egy kis "csalást". És lőn világossák... én sem estem messze a fától, sőt ha ez egyáltalán lehetséges, bizonyos esetekben még rosszab is vagyok mint ő... :))))
... szóval az úgy volt, hogy Limara eredeti receptje szerint igazi, kikapart vanília került volna a tésztába. Nálam viszont a vanília ritka mint a fehér holló, ellenben mindig akad otthon marcipán lefagyasztva. Éppen ezért úgy döntöttem, hogy azzal teszem különlegessebbé a receptet. Szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy jó ötlet volt... :)


Hozzávalók:
60 dkg finomliszt
1 tk. só
3 ek. cukor
1 cs vaníliás cukor
1 tojás
1 tojás sárgája
3 ek. olaj
kb. 3 dl langyos tej
3 dkg élesztő (friss éppen nem volt otthon, így a mennyiségnek megfelelő szárított élesztőt használtam)

Töltelék:
15 dkg vaj
kb.15 dkg marcipán

Első lépésként kovászt készítünk. A langyos cukros tejben elkeverjük az élesztőt két kanál liszttel majd a tetejére is hintünk egy keveset a lisztből. Letakarva 15-20 percig állni hagyjuk, majd a többi hozzávalóval együtt tésztát dagasztunk. Én gépi segítséget kérve :) rábíztam a kenyérsütőgépemre eme megtisztelő feladatot. 
A tészta akkor jó, ha kissé lágyabb, nem ragad, és jól nyújtható. Dagasztás után hagyjuk a tésztát duplájára kelni, majd miután megkelt lisztezett deszkára borítva 8-10 egyenlő részre vágjuk. Aki a nagyobb brióst szereti, annak elég 6 részre osztania a tésztát. Az így kapot gombócokból ovális formát nyújtunk, majd a 8-10 adagra osztott vajat és marcipánt elosztjuk rajtuk.




Feltekerjük és félre tesszük míg az összes el nem készül. Ezután egyesével megsodorjuk, hogy kb. 40 cm hosszúságúak legyenek, és mint a csigát feltekerjük. A legvégét lapítsuk el az ujjunkkal és hajtsuk alá. Így szépen megtartják a formájukat sütés közben.


Sütőpapírral bélelt tepsiben, egymástól távol kb. 45 percig hagyjuk ismét kelni, vagy amíg a duplájára nem nőnek. Ezután kenjük meg őket olvasztott vajjal és 180 fokos előmelegített sütőben kb. 20 perc alatt készre sütjük. 
A megsült brióst rácson hagyjuk hikűlni és aki gondolja, meghintheti egy kis porcukorral tálalás előtt.

Tipp: a marcipánt beledagaszthatjuk a tésztába is. Ha nem szeretnénk az egész adagot egyszerre kisütni, akkor letakara tegyük be a maradékot a hűtőbe és másnap olvasztott vajjal megkenve, hideg sütőbe téve 175 - 180 fokon kb. 20-25 perc alatt készre sütjük.

2 megjegyzés: